Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку зв'язного мовлення молодших школярів

У сучасних соціально - економічних умовах розвитку суспільства перед педагогічною наукою і практикою стоїть завдання пошуку найбільш оптимальних систем навчання і виховання дітей з різними освітніми потребами і можливостями.

Гострою проблемою стає збільшення кількості дітей, що мають труднощі освоєння загальноосвітніх програм.

Мовлення займає одне з базисних положень в структурі основних пізнавальних процесів, т. оскільки рівень її розвитку є однією з умов успішності будь-якого виду діяльності і становлення особистості в цілому.

В останнє десятиліття відбулися значні зміни в освітніх структурах. Спостерігаються два взаємозалежних процесу:

· Ускладнення науково-технічного прогресу та ускладнення дефектів мовлення

З'явилося більше комп'ютерів, мобільних телефонів, телевізорів та іншої допоміжної техніки, став доступнішим Інтернет. Відповідно це змінило і форми спілкування, хоча потреби в спілкуванні збереглися на тому ж рівні. Усе менше діти розмовляють і граються у дворі, в компаніях, більше взаємодіють з комп'ютером, спілкуються через Інтернет. Менше розмовляють, дивлячись на людину, очі в очі, більше за телефоном. Менше спілкування за допомогою звуку і більше допомогою букви.

· Ускладнення дефектів мовлення.

Давно практикуючі логопеди помічають, що характер, глибина, кількість і структура дефектів мовлення змінилися. По-перше, якщо раніше було порушено один звук, то зараз, як правило, чотири-п'ять. По-друге, ускладнилися дефекти в самій структурі мовленя. Порушені не тільки звуки, фонетико-фонематичні розрізнення звуків, але і граматика, і зв'язне мовлення. Все більше стає дітей із системним порушенням мовлення для подолання яких корекційну роботу необхідно починати буквально з перших днів життя дитини.

У практичній діяльності вчителів-логопедів сформована певна система роботи в цьому напрямку. Розроблено методичні рекомендації щодо усунення дисграфія і дислексія, є достатня кількість практичного матеріалу по роботі над зв'язним мовленням, але іформаційно-комп'ютерні технології не задіяні у достатній і необхідній мірі.

Адже комп'ютер надає особливі можливості:
· Доставляти учням необхідний практичний матеріал за лічені секунди;
· Активізувати і зосередити увагу на самій суті виконання завдання;
· Забезпечити полісенсорну подачу інформації;
· Вводити додаткові візуальні динамічні опори;
· Збільшити обсяг виконання тренувальних вправ.

·І що не менш важливо, при підготовці до логопедичних занять, комп'ютер дає можливість суттєво заощадити час на пошук інформації, ілюстративного матеріалу, варіантів завдань.

У даний час з'являється велика кількість комп'ютерних ігор-тренажерів, які є навчальними програмами з різних навчальних предметів. Завдяки таким тренажерам, учень може заповнити відсутні знання за навчальною програмою і закріпити їх, виконуючи серію спеціально підібраних завдань. Вчителі-предметники мають можливість широкого вибору таких програм і можуть використовувати їх на своїх уроках. На жаль, це не стосується роботи вчителів-логопедів.

Комп'ютерні програми для корекції порушень усного та писемного мовлення в учнів зустрічаються рідко, і, найчастіше, розраховані на використання батьками, а не фахівцем з корекції мовленнєвих порушень. Виняток становлять програми з біологічної зворотним зв'язком (БОС). Але вони вимагають спеціально обладнаного комп'ютерного класу та додаткового навчання вчителя на спеціальних курсах. Слід також зазначити, що програми для логопедичної корекції виявляються, як правило, дорожче навчальних програм з якого-небудь шкільного предмету у 5-7 разів.

Усе, вище зазначене, спонукавує логопедів використовувати на заняттях з усунення порушень писемного мовлення комп'ютерні ігри-тренажери з російської мови, також виникає необхідність розширити коло використовуваних комп'ютерних програм за рахунок неспеціалізованих навчальних і розвиваючих комплексів.

Найбільш прийнятними в роботі з дітьми-логопатами виявилися:

/Files/images/1144541.jpg· Програмний модуль «Сімейний наставник», призначений для організації діагностичного і корекційного тестування, візуального контролю за засвоєнням навчального матеріалу, видачі дитині індивідуальних рекомендації щодо усунення прогалин у знаннях.


Програма «Ігри для Тигри»

/Files/images/i445.jpeg· Дана програма «Ігри для Тигри» призначена для корекції загального недорозвинення мови в дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку.
· "Ігри для Тигри" дозволяють ефективно організувати індивідуальну та підгрупових роботу з дітьми. Програма побудована на основі методик навчання дітей з відхиленнями у розвитку: Л.Н. Ефименкова, Г.А. Каші, Р.Е. Левиной, Л.В. Лопатин, Н.В. Серебрякової, Р.І. Лалаевой, Н.С. Жукової, Є.М. Мастюкова, Т.Б. Філічева, Г.В. Чиркин. Вирішення навчальних і корекційних завдань за допомогою програми "Ігри для Тигри» вбудовується в систему загальної корекційної роботи відповідно до індивідуальних можливостей і потреб дітей.
· Кожне заняття є комплексним, тобто являє собою оптимальну комбінацію традиційних і комп'ютерних засобів корекційного навчання.
· Робота з використанням комп'ютерної програми проводиться з опорою на зорове сприйняття і контроль над результатами діяльності користувача. У деяких вправах, що викликають труднощі, передбачена можливість додаткової опори на слух. Таким чином, активізуються компенсаторні механізми, що дозволяють сформувати стійкі візуально-кінестетичні умовно-рефлекторні зв'язки центральної нервової системи.
· У програмі понад 50 вправ, об'єднаних в чотири тематичні блоки, що представляють основні напрямки корекційної роботи: фонематики, Просодика, Лексика і Звуковимову.
· Програма дозволяє ефективно працювати над подоланням порушень мовлення при дизартрії, дислалии, рінолалі, ізаіканіі, а також при вторинних мовленнєвих порушеннях.

/Files/images/ugp.jpg· Мультимедійний проект «Розвиток мови. Вчимося говорити правильно» (« Новий Диск », 2008 являє собою набір завдань для розвитку звукової сторони мови. На диску є також розділ« Розвиток зв'язного мовлення », де дитині пропонується алгоритм створення описового оповідання і розповіді по серії картинок. В легкій, веселій та ненав'язливій формі ця програма навчить дитину вірно орієнтуватися в звуках навколишнього світу, правильно говорити і уважно слухати. Захоплюючі завдання допоможуть розширити кругозір, збільшити словниковий запас, розвинути логічне мислення, зорову та слухову пам'ять, кмітливість.

/Files/images/паод.jpegЛогопедичний тренажер «Дельфа-142», який увібрав у себе все краще від своїх попередників. Крім того, він включає в себе принципово нові вправи, спрямовані на корекцію та вдосконалення всіх сторін мовлення школяра.
У тренажері представлений матеріал по формуванню навички адекватного сприйняття тексту - вправа «Переказ» і формуванню навички побудови зв'язного висловлювання - вправа «Розповідь по картині». У вправі «Переказ» представлені тексти семи рівнів складності. Для кожного з них підібрані запитання, завдання та опорні слова для переказу. У вправі «Розповідь по картині» представлені 21 картина російських художників, різні за жанровою характеристиці. Для полегшення сприйняття емоційної аури картини в тренажері використовується музичний супровід.

· Основний акцент у застосуванні ІКТ в логопедичної практиці робиться на мультимедіа продукцію. Мультимедіа - це представлення об'єктів і процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку.

Мультимедійні технології можуть бути використані:

1. Для позначення теми
2. Як супровід пояснення вчителя.
3. Для організації хвилинок, відпочинку та релаксації
4.Для відстеження динаміки розвитку учнів
5 Для створення електронних каталогів та баз даних.

Презентації дозволяють використовувати двопівкульний підхід у навчанні, коли словесні методи поєднуються із зоровими. Кожен слайд несе велике смислове та образну навантаження, що дозволяє задіяти права півкуля, більш розвинене у дітей з мовними проблемами.

  • Для організації хвилинок, відпочинку та релаксації можна використовувати: офтальмологічні фізкультхвилинки, динамічні пейзажі з музичним супроводом. Фізкультхвилинки для учнів теж може провести комп'ютер,
  • Для відстеження динаміки розвитку учнів, можна проводити:

· Комп'ютерне тестування, в кінці якого відразу видаються результати.
· Вести протоколи логопедичного обстеження, куди фіксуються матеріали в ході діагностики;
· Так само моніторингові карти в програмі Excel, з результатами дослідження, обробка результатів проводиться автоматично і не вимагає багато тимчасових витрат. Дає можливість тривалого зберігання та проведення порівняльного аналізу на початок і кінець навчального року, а також за кілька років навчання, якщо в цьому виникає необхідність.5
Для створення електронних каталогів та баз даних.

Такі в даний час можливості використання комп'ютера в логопедичній роботі. Електронна техніка та програмне забезпечення постійно розвиваються, даючи все нові можливості для корекції і розвитку мовних і пізнавальних здібностей учнів, пробудження у них допитливості і глибини розуму, його гнучкості та рухливості, логічності і доказовості....

Кiлькiсть переглядiв: 2173