ПЛАНУВАННЯ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РОБОТИ НА НАВЧАЛЬНИЙ РІК НА ШКІЛЬНОМУ ЛОГОПЕДИЧНОМУ ПУНКТІ
У статті подані практичні наробки по плануванню логопедичної роботи на навчальний рік з орієнтовним переліком консультацій в умовах шкільного логопедичного пункту. Доступність викладеного матеріалу дозволяє сподіватися на використання публікації не тільки молодими фахівцями, а й вчителями-логопедами з певним досвідом роботи.
План роботи на навчальний рік складається з наступних розділів:
1. Організаційна робота.
2. Діагностична робота.
3. Робота в ПМПК.
4. Методична робота.
5. Робота з батьками.
6. Наступність в роботі (із шкільними психологами, вчителями початкової ланки, вчителями за індивідуальною формою навчання, логопедами та вихователями ДНЗ).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНА РОБОТА
Основні завдання:
- удосконалення навичок аналітичної та прогностичної діяльності щодо допомоги особам із порушенням мовленнєвого розвитку;
- організація логопедичного супроводу учням із мовленнєвими вадами, дітям із особливими потребами та дітям-інвалідам в умовах інклюзивного навчання;
- удосконалення форм корекційно-реабілітаційної роботи з учнями, які мають вади мовлення.
№ | Зміст роботи | Термін | Заклад | Виконавець |
1 | Проведення оперативних нарад вчителів-логопедів шкільних логопедичних пунктів | 1 понеділок місяця | ||
2 | Складання сумісних планів роботи з школами на навчальний рік | вересень | ||
3 | Складання перспективного тематичного планування по роботі з логопатами з урахуванням діагнозу. | вересень, січень | ||
4 | Здійснення зв'язку із зіступниками директорів шкіл з навчально-виховної роботи і класними керівниками учнів, що відвідують логопункти з питань логопедичного супроводження навчально-виховного процесу | вересень, січень | ||
5 | Інформуваня педагогічних рад закріплених шкіл про завдання, зміст та наслідки роботи логопедичних пунктів | жовтень, січень, травень | ||
6 | Складання статистичних звітів за результатами діагностики | жовтень | ||
7 | Складання аналітичних звітів про роботу логопедичних пунктів | грудень, травень | ||
8 | Видача наказів про діяльність шкільної логопедичної служби міста | вересень, січень, травень | ||
9 | Проведення перевірки результативності та ефективності діяльності шкільної логопедичної служби | квітень | ||
10 | Здійснення зв'язку з вчителями-логопедами спеціалізованих груп ДНЗ на освітніх округах | протягом року |
2. ДІАГНОСТИЧНА РОБОТА
Основні завдання:
- виявлення вад мовного розвитку учнів початкової ланки, визначення причин мовних недоліків, прогноз ймовірних труднощів в навчанні;
- систематизація обліку та аналізу даних про кількість дітей, які потребують корекції мовного розвитку;
- відстеження динаміки мовного стану учнів початкової ланки.
№ | Зміст роботи | Термін | Заклад | Виконавець |
1 | Визначення рівня мовного розвитку учнів початкової ланки | вересень | ||
2 | Відстеження динаміки мовного та інтелектуального розвитку учня-логопата | січень, травень | ||
3 | Обстеження учнів загальноосвітніх шкіл за запитом батьків, педагогів, спеціалістів шкільного консиліуму | упродовж року, за запитом | ||
4 | Надання консультацiй батькам, вчителям та адмiнiстрацiї шкiл з питань, що виникають у процесi дiагностики. | вересень, січень, травень | ||
5 | Підготовка банку даних учнів-логопатів за результатами обстеження | грудень | ||
6 | Уточнення банків даних на учнів із порушенням мови | травень -червень |
3. РОБОТА В МІСЬКИХ ПМПК, ШКІЛЬНИХ ПМП комісіях
Основні завдання:
- рання діагностика дітей із мовними та інтелектуальними вадами;
- здійснення психолого-логопедичного супроводу дітей із складними вадами розвитку, у тому числі дітей-інвалідів;
- забезпечення взаємодії спеціалістів в межах шкільної ПМП комісії.
№ | Зміст роботи | Термін | Заклад | Виконавець |
1 | Проведення діагностичної роботи, та підготовка документації (мовні картки, тощо) | вересень, січень, травень | ||
2 | Забезпечення взаємодії з іншими спеціалістами (психологом, лікарем-психіатром, стоматологом-ортодонтом та інш.) | протягом року | ||
3 | Участь у засіданнях міської ПМПК по набору учнів на логопункти. | вересень, січень | ||
4 | Участь у засіданнях міської ПМПК по випуску дiтей-логопатiв з логопедичних пунктiв. | січень травень | ||
5 | Проведення діагностичної роботи та участь у засіданнях шкільних ПМП комісіях | за запитом |
4. МЕТОДИЧНА РОБОТА
Основні завдання:
- розробка науково-методологічних засад супроводу інклюзивної освіти вчителями-логопедами;
- упровадження в практику інноваційних підходів корекційно-реабілітаційної діяльності в умовах інклюзивної системи навчання;
- поповнення вчителями-логопедами методичних наробок з питань роботи по подоланню вад писемного мовлення.
№ | Змiст роботи | Термiн | Заклад | Виконавець |
1 | Прийняти участь у обласних заходах для вчителів - логопедів. | згідно плану роботи | ||
2 | Підвищити кваліфікацію вчителів-логопедів шляхом проходження курсової перепідготовки за темою «Інноваційні підходи в системі корекційної роботи з дітьми, що мають проблеми мовного розвитку» | згідно плану роботи міського метод. кабінету | ||
3 | Проведення засідань МО вчителів-логопедів шкільних логопунктів | січень, червень, серпень | ||
4 | Взаємовідвідування занять вчителів-логопедів логопунктів із залученням вчителів-логопедів дошкільної освіти | жовтень-листопад, лютий-березень | ||
5 | Відвідування уроків вчителів початкової ланки з метою вироблення єдиних вимог в роботі з учнями-логопатами та надання цільової консультативної допомоги. | упродовж року | ||
6 | Виступ на засіданні методичного об'єднання вчителiв початкової ланки шкіл міста: - «Характеристика мовленнєвих недоліків, що найбільше заважають вчитися»; - «Формування орфографічної грамотності у дітей з порушенням писемного мовлення» - «Особливості формування словникового запасу у дітей із загальним недорозвиненням мовлення» | жовтень січень березень | ||
7 | Підготувати рекомендації для вчителів початкової ланки: - «Запобігання й подолання порушень читання оптичного характеру»; - «Робота вчителя по наданню допомоги учням, що заїкуються»; - «Запобігання й подолання порушень читання граматичного характеру»; - «Подолання проявів дисграфії, що зумовлена порушеням мовного аналізу і синтезу»; - «Створення префіксальних дієслів протилежного значеня. Корекція загального недорозвитку мовлення»; - «Рекомендації по формуванню складової структури слова» | жовтень листопад грудень лютий березень квітень | ||
Розробка збірника методичних рекомендацій для вчителів за різними напрямками корекційної роботи з учнями-логопатами. | травень- червень |
5. РОБОТА З БАТЬКАМИ
Основні завдання:
- удосконалення просвітницької роботи з батьками з питань мовленнєвого розвитку дітей, що мають мовленнєві порушення;
- залучення в процес корекційного навчання батьків учнів-логопатів;
- забезпечення своєчасної спеціалізованої допомоги дітям з психофізичними особливостями у школі.
№ | Змiст роботи | Термiн | Заклад | Виконавець |
1 | Вести систематичну пропаганду логопедичних знань серед батьків | протягом року | ||
2 | Надавати батькам учнів, зарахованих на логопедичні пункти, індивідуальні консультації та здійснювати їх облік у журналі обліку консультацій | протягом року | ||
3. | Надавати індивідуальні консультації для батьків учнів з легкими вадами мови (учні, які не зараховані на логопункти) з питань корекції мовних порушень та здійснювати їх облік у журналі обліку консультацій | щомісяця (за запитом) | ||
4. | Виступати на батьківських зборахз доповідями про завдання і специфіку логопедичної роботи щодо підвищення успішності учнів - «Співпраця вчителя-логопеда з батьками»; - «Слово до слова-складається мова»; - «Основні види порушень звуковимови та засоби їх виявлення» | жовтень грудень березень | ||
5. | Відвідування батьківських зборів в спеціалізованих дошкільних закладах з метою надання інформації про роботу шкільного логопедичного пункту. | травень | ||
6. | Підготовка рекомендацій для батьків: - «Чи варто перевчати шульгу?»; - «Як гарно вчитися читати! Запобігання помилок в навчані читанню» - «Допоможіть дитині вчити рідну мову»; - «Поради батькам, у яких є заїкуваті діти»; - «Люби, знай, вивчай рідну мову. Система вправ для закріплення набутих мовленнєвих навичок»; | листопад грудень січень березень квітень |
6. НАСТУПНІСТЬ У РОБОТІ
Основні завдання:
- дотримання умов взаємодій учасників, що реалізують корекційну програму розвитку учня-логопата;
- забезпечення спеціалізованого супроводу навчання і виховання учнів;
- підвищення професійної компетентності педагогів в питаннях навчання дітей з відхиленнями у мовному розвитку.
№ | Зміст роботи | Термін | Заклад | Виконавець |
1 | Відвідування уроків вчителів початкової ланки з метою надання консультацій та вироблення єдиного напрямку в роботі з дітьми – логопатами | 1 раз на місяць | ||
Надання консультативної допомоги вчителям за індивідуальною формою навчання | щомісяця (за запитом) | |||
Проведення відкритих занять для вчителів початкової ланки | листопад лютий | |||
2. | Відвідування занять у спеціалізованих групах для знайомства з особливостями розвитку дітей-логопатів | квітень, травень | ||
3. | Проведення бінарних занять із залученням психологів шкіл | квітень | ||
4. | Брати участь у засіданнях міських методичних об'єднань вчителів-логопедів дошкільної ланки та вчителів початкових класів | згідно міського плану роботи | ||
5. | Підготувати рекомендаціі для вихователів ДНЗ з питань мовного розвитку вихованців: - «Поради батькам, в яких є заїкуваті діти дошкільного віку»; - «Система ігор і вправ для розвитку активної мови дітей-логопатів». | грудень травень |