Глухенко Тетяна Володимирівна,
вчитель - логопед вищої категорії
КЗО "Магдалинівський навчально - реабілітіційний центр "ДОР"



Нетрадиційні методи терапії в логопедичній роботі.

/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii_3_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii2_1_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii3_thumb.jpg

/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii10_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii11_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii12_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii13_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii4_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii5_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii6_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii7_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii8_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii9_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii14_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii15_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii16_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii17_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii18_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii19_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii20_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii21_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii22_thumb.jpg/Files/images/zrazok/semnar/seminar_z_logopedii23_thumb.jpg


Однією із актуальних проблем кінця ХХ початку XXI ст. стало неухильне збільшення кількості дітей з порушеннями розвитку. Протягом останнього десятиліття спостерігається значне збільшення кількості дітей, що мають не сформованість передумов до навчання грамоті: письму і читанню. Основну частину цих дітей становлять дошкільники з порушеннями мовлення. Згідно даним Міністерства охорони здоров’я України станом на 2010 рік, поширеність мовленнєвих порушень у дошкільників і молодших школярів у різних регіонах країни коливається в межах від 30,7% до 92,6% від загальної кількості дітей .

Сучасний стан спеціальної освіти характеризується значними змінами і проведенням освітніх реформ. Реформування системи спеціальної освіти в Україні вимагає розробки для дітей з особливими освітніми потребами нових ефективних методів корекційно-розвиваючого навчання, що відповідають сучасним науковим знанням про нормальний і дизонтогенетичний розвиток. Важливого значення набувають питання щодо визначення осіб із порушеннями психофізичного розвитку як рівноправних, таких, які мають жити серед здорових людей, будучи потрібними суспільству й сім'ї.

У спеціальних загальноосвітніх школах нашої держави створюються відповідні умови для формування освіченої, гармонійної особистості, становлення фізичного й морального здоров'я дітей. Використання традиційних технологій навчання у корекційно - педагогічному процесі не завжди має позитивний результат. Саме тому вчителі, дефектологи спрямовують роботу на пошук нових підходів у навчанні, які б сприяли освоєнню навчального матеріалу, корекції та компенсації психофізичних порушень у дітей. Отже, актуальною залишається проблема розробки та впровадження у навчально-виховний процес спеціальних загальноосвітніх закладів нетрадиційних методів навчання.

Нетрадиційні методи впливу в роботі логопеда стають перспективним засобом корекційно-розвиваючої роботи з дітьми, що мають порушення мови.

Ці методи терапії належать до числа ефективних засобів корекції, все частіше застосовуються в спеціальній педагогіці і допомагають досягненню максимально можливих успіхів у подоланні мовних недоліків. На тлі комплексної логопедичної допомоги нетрадиційні методи терапії, не вимагаючи особливих зусиль, оптимізують процес корекції мовлення дітей логопатів і сприяють оздоровленню всього організму дитини.

Важливим аспектом формування та корекції особистості у шкільному віці є розвиток емоційно - вольової сфери дитини, зокрема вправляння процесів сприймання та усвідомлення інформації, здобутої рецептивним шляхом. У поле зору дитини потрапляють чудові дарунки природи - здатність дитини відчувати, бачити, чути світ, збагачений розмаїттям звуків, форм, розмальований усіма кольорами веселки. Працюючи з дітьми, що мають вади в розумовому та психічному розвитку, найефективніше використовувати у корекційній роботі природні фактори:
кольори;
звуки;
аромати.

Ці природні фактори є невід'ємною частиною основних напрямків системи корекційної роботи, а саме:
запобігання порушень мовлення у дітей;
профілактика превентивного виховання учнів;
корекції девіантної поведінки учнів;
розвиток естетичних смаків та моральних якостей в учнів;
зміцнення духовного та психологічного здоров'я учнів.

Система передбачає використання різноманітних засобів ( зокрема нетрадиційних), природних факторів для збереження та зміцнення здоров'я, органічну єдність моральної, духовної, психологічної чистоти, праці як розвивального, оздоровчого та профілактичного засобів мистецтва та прилучення дітей до прекрасного, що є протидією шкідливим факторам.

У результаті комплексної, корекційно - виховної роботи вдається за допомогою кольорів, звуків, лікарських рослин, а також використовуючи потенціал дитячого організму, не тільки нормалізувати сон дітей, зняти подразнення, заспокоїти, підвищити працездатність, пам'ять, увагу, але й покращити загальний стан дітей з вадами мовлення.

На сьогоднішній день методів нетрадиційного впливу відомо досить багато (ігро-, казко-, сміхо-, ізо, глино-, воско-, та ін.). Застосування даних методів корекції не можна розглядати ізольованими, самостійними і самодостатніми. Їх використання, швидше за все, служать для створення сприятливого емоційного фону, що в кінцевому підсумку, покращує ефективність корекційного впливу Сьогодні мені хочеться зупинитися на тих, які, на мій погляд, є найбільш доцільними та ефективними, які я застосовую у власній практиці, і які, можуть бути використані педагогами нашої школи на уроках та в позаурочний час.


Фітотерапія

Фітотерапія - лікування за допомогою «духмяних трав». Ці запахи або аромати знаходяться у рослинному світі. Життя людини завжди було пов’язане з рослинами. Ще в сиву давнину люди помітили, що багато рослин мають цілющі властивості. В Україні виявлено багато лікарських рослин, які стали основою для розвитку фітотерапії.

Лікування рослинами ґрунтується на знаннях про чудодійну силу трав. Віру людей у цілющу силу рослин використовували знахарі, ворожки, ченці та ті люди, які знали особливості кожної рослинки.

Усім відомі лікувальні властивості часнику, цибулі, чебрецю, м’яти, меліси, шавлії тощо. Їх аромати допомагають вилікувати безліч хвороб, провести профілактику простудних захворювань й просто допомагають дитині орієнтуватися у світі запахів.

Ще в давньому Єгипті « духмяні трави» застосовувалися для підвищення тонусу.
Розмарин ( у народі його ще називають « сукня нареченої») тонізуюче впливає на кровоносну, й особливо нервову систему.
Меліса ( народна назва « дамське щастя») своїм ароматом заспокоює нервових людей з підвищеною збудливістю.
Ромашка ( « дівоча квітка») приносить швидке полегшення і заспокоює шлунок. Можна використовувати для приготування фіточаю.
Чебрець сприяє збудженню апетиту. Поряд з цим використовується для приготування чаю, який допомагає при кашлі і нежиті.
М’ята своїм приємним ароматом дозволяє людині зберігати гарний настрій.
Горобина і полин у поєднанні відновлюють у людини стан бадьорості.
Евкаліпт знижує сонливість, яка викликана перенапруженням.
Запах лаванди допомагає зосередитися.
Жасмин покращує настрій.
Трава валеріани заспокоює нервову систему, допомагає побороти безсоння.
Хвоя має тонізуючий ефект.

Ще в ХІ ст. до н.е. у Вавилоні широко використовували рослини з лікувальною метою. Фітотерапевти рекомендують використовувати лікарські рослини при різних мовних аномаліях для:

• відновлення розумової та фізичної працездатності;

• усунення втоми, млявості, астенічного синдрому;

• профілактики порушень мозкового кровообігу;

• усунення безсоння, нервозності;

• профілактики та усунення розладів пам'яті;

• відновлення м'язового тонусу.

Використання фіто мішечків, фіто подушечок та фіто чаю дозволяє розв’язати відразу два завдання:
підтримувати у дітей гарний настрій;
попередити виникнення простудних захворювань.

Узагалі все вище сказане стосується народної медицини, але якщо народну медицину поєднати з народною педагогікою, то в результаті ми дістанемо здорових дітей, щасливих батьків і задоволення від роботи.

Поряд із фітотерапією ефективним засобом психостимуляції, нормалізації поведінкової активності є аромотерапія. Діти дуже чутливі та вразливі, вони сприймають дію аромотерапії без упередження, тому їхня реакція на ефірні масла завжди позитивна.

Народний досвід та дослідження вчених показали, що запахи здатні керувати настроєм і працездатністю. Фізіолог Д. Шатенштейн у 1939 році вперше науково обґрунтував і експериментально довів що деякі нюхові подразники впливають на різні функції й особливо на працездатність. Наприклад аромати лаванди й розмарину діють заспокійливо й запобігають стресовому стану, запахи лимона й евкаліпта збуджують нервову систему. Довготривале вдихання лаванди забезпечує снодійний ефект, так само, як і валеріана, коріандр, меліса.

Ефірні олії базиліка, коріандру, петрушки, цедри лимона, евкаліпта тонізують; фіто композиції з базиліка, розмарину, м’яти, лаванди, чебрецю і вербени дають аромати, які прекрасно заспокоюють надто збуджену нервову систему. Це має посісти належне місце з гіперактивними дітьми.

Японськими вченими, був проведений дослід в школі. Вони з'ясували, що кількість помилок при письмі різко зменшується при насиченні повітря запахами лаванди на 20%, жасмину на 25%, лимона на 50%.

Для підвищення інтелектуальної працездатності дітей можна використовувати розмарин, шавлію, лаванду і олію чайного дерева.

При роботі необхідно дотримуватись таких правил:
У зв'язку зі звиканням до запахів, знижується їх ефективність, тому не рідше ніж через 1,5 місяця вносити зміни в композиції з ефірних олій.
Уважно читати анотації до препаратів, і враховувати індивідуальні особливості дітей.

Наведу приклад дії деяких ефірних олій на психіку дитини.

Геранієва і лавандова олія - знімає стрес і стан тривоги.

М'ятна - підвищує настрій.

Ромашкова - сприяє запам'ятовуванню, заспокоює.

Розмаринова - покращує пам'ять.

Екваліптова - усуває стомлюваність, сонливість.

Олія чайного дерева - емоційний антисептик, усуває істерію і панікерство.

Ялицева ​​- усуває депресію, відчуття невпевненості.

Кедрова - усуває нервозність, розгубленість, впорядковує думки.

Щоб відновити психічне здоров'я дітей, під час уроків використовую аромолампи. Дихальна гімнастика під легку музику психологічно розвантажує дітей на деякий час, але коли застосовувати цей метод постійно – результат неминучий.


Хромотерапія. (Кольоротерапія, світлотерапія)

Хромотерапія – це метод психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів.

Колір має хвильову енергетичну природу. А отже, ми відчуваємо його. Найчастіше це відбувається несвідомо. Відомі випадки, коли сліпі, відчуття яких надзвичайно загострені, щоб компенсувати відсутність зору, розрізняють кольори через дотик. Це фактично доводить, що на наш мозок щодня впливає енергія різних кольорів, які ми бачимо і відчуваємо.

Із давніх - здавен людина цікавилася кольором та надавала йому неабиякого значення. У єгипетських храмах археологи застосовували особливий спосіб конструкції: приміщення були побудовані так, що сонячні промені заломлювались і освітлювали кімнату одним із кольорів спектра. Такі кімнати використовували для лікувального богослужіння.

Цілитель визначав, який колір потрібен хворому, після цього його купали у кімнаті відповідного кольору - і здоров'я хворого поліпшувалося.

Сучасні спостереження над впливом кольору на стан людини дають можливість з'ясувати її настрій, характер, дати оцінку здоров'ю, виявити можливості й здібності. Тоді й виникла кольорова наука - кольоротерапія. Це наука, що використовує різні барви для регулювання вібрацій тіла людини на таку частоту, яка б давала силу, здоров'я, гармонію. Колір є основним фактором у будь - якій системі зцілення. Колір має силу, дні впливу на організм людини, лікувальні властивості та вагоме значення у житті людини.

Але не можу не наголосити на тому, що кольору здавна приписували містичне значення. Колір може впливати на людину як позитивно, так і негативно, оскільки для людини зір є одним із найважливіших видів відчуття.

Під час допомоги дітям з вадами інтелекту я помітила, що одні кольори ніжать погляд, заспокоюють, спонукають до проявів внутрішньої сили, інші - дратують, пригнічують, викликають негативні відчуття. Вплив кольорів на людей не однозначний, а індивідуальний, педагогам необхідно це враховувати в роботі.

Пропоную таблицю кольорової гамми значень, лікувальних властивостей, днів тижня.

Якщо ви знаєте, в який день народилися, то відповідний колір буде для вас оберегом. Щоб захистити себе від навроки, потрібно мати при собі хоч ниточку того кольору, який має силу цього дня, лягаючи спати, уявіть себе, закутаним у колір того дня, який має найбільший вплив на ваш організм, і ви значною мірою розв’яжете проблему поповнення власної енергетики.


Лікувальні властивості кольору

Зелений
Понеділок
Впевненість, задоволення, відпочинок. Найспокійніший колір
Позитивно діє на нервову систему, знімає напруження, знижує тиск, створює відчуття задоволення. Стабілізує емоції, допомагає від безсоння, знімає нерішучість. Омолоджує

Червоний
Вівторок
Це колір літа, барва лідерства, колір гідності.

Збуджувальний, зігрівальний, активний, енергійний,проникний
Активізує всі функції організму. Лікує вітряну віспу, ряд шкіряних захворювань. Підвищує кров’яний тиск, прискорює ритм дихання

Рожевий
Середа
Символізує ніжність, теплоту, процвітання. Це колір тепла, волі та сили
Лікує щитовидну залозу, зміцнює легені, добре діє на селезінку, підшлункову залозу. Лікує астму, епілепсію, ревматизм

Фіолетовий
Четвер
У ньому поєднані абсолютно протилежні кольори — синій та червоний. Це колір вибухів неймовірної енергії, що чергується зі спокоєм. Кличе людину до нескінченності, забуття
Стимулює роботу селезінки, сприяє утворенню лейкоцитів, очищає кров.
Лікує хвороби кісток, струс мозку, нервові розлади

Синій
П'ятниця
Це колір холоду і спокою. Чим темніший синій колір, тим більше він кличе людину в нескінченність. Пробуджує потяг до чистоти. Синій одяг і сині меблі без поєднання інших кольорів викликають у людини депресію
Сприяє росту людини, уповільнює серцебиття. Корисний при тахикардії. Нормалізує тиск. Усуває головний біль, істерію, безсоння, зубний біль, свербіж, запалення очей

Коричневий
Субота
Виникає з оранжевого і чорного. Імпульсивна сила оранжевого на тлі чорного забирає втому
Забезпечує баланс калію і натрію в організмі. Лікує хвороби черепа. Покращує ріст кісток

Жовтий

Неділя
Це колір сонця. Легкий, сяючий, зігрівальний.
Для нього характерні радість, жвавість, ніжне збудження. Він справляє тепле, приємне враження
Протипоказаний при різних видах запалень, високій температурі, невралгії. Добре допомагає людям, що перебувають у етапі меланхолії, потрясінні


АУРІКУЛОТЕРАПІЯ

Аурикулотерапія - це лікувальний вплив на точки вушної раковини, один з методів сучасної рефлексотерапії, що застосовувався ще в глибоку давнину. Заслуга детального узагальнення багатовікового досвіду аурікулодіагностики і терапії в наш час належить французському лікареві П. Ножье. Він же висловив думку, що вушна раковина нагадує за формою людський ембріон в матці, розміщений вниз головою. Виходячи з цього подання, П. Ножье розробив картографію вушної раковини з зображенням проекції частин тіла та внутрішніх органів. Суть його в тому, що на шкірі вушної раковини розміщена проекція всіх органів і частин тіла людини. Ця проекція задана у вигляді точок, розташованих у певній послідовності. Таких точок в даний час налічується до 200. У здорової людини вони як би приховані і не проявляють себе. Зате при гострих захворюваннях або травмах відповідні точки стають різко болючими. При хронічних захворюваннях, крім того, з'являються зміни на шкірі вушної раковини - лущення, почервоніння.

Застосовувати знання про точки на вушній раковині можна на логопедичних заняттях у вигляді самомасажу вух. Його можна супроводжувати промовлянням такого віршика:

Нумо, друзі, усміхнемось і за вуха всі візьмемсь.
Вниз потягнем свої вуха, Щоби добре могли слухать.
Тепер в гору потягнемо – Аж до неба доростемо!
Вуха в сторони потягнем – Ніби Чебурашки, станем.
Вперед вуха закрутимо І назад їх покрутимо,
Розітремо, посміхнемось, До роботи повернемось.


ЯПОНСЬКА МЕТОДИКА ПАЛЬЦЕВОГО МАСАЖУ

У всіх дошкільних закладах Японії, починаючи з двохрічного віку, застосовується методика пальцевого масажу і самомасажу.

Японський вчений Намікоши Такухіро вважає, що масаж кожного пальця позитивно впливає на певний орган:

- масаж великого пальця – підвищує активність мозку;

- масаж вказівного пальця – стимулює шлунок і підшлункову залозу;

- масаж середнього пальця – покращує роботу кишківника;

- масаж безіменного пальця – стимулює печінку;

- масаж мізинця – сприяє покращенню серцевої діяльності, знімає психічне і нервове напруження.

Оскільки нервові закінчення на пальцях безпосередньо пов'язані з мозком: * робота рук сприяє психічному заспокоєнню (в'язання на спицях);

• запобігає розвитку стомлення в мозкових центрах (китайський звичай перебирати в руках волоські горіхи );

• сприяє виникненню заспокійливого ефекту (японські купці потирають руки при обслуговуванні надокучливих клієнтів).

Порада дорослим:

• якщо діти хвилюються при мовленні і крутять в руках предмети, не слід їх вихоплювати з рук - так організм дитини скидає збудження

Японський вчений Йосіро Цуцумі розробив систему вправ для самомасажу:

1.Масаж пальців, починаючи з великого і до мізинця. Розтирають спочатку подушечку пальця, а потім повільно піднімаються до його основи. Такий масаж бажано супроводжувати веселими віршиками.

2.Масаж долонних поверхонь кам’яними, металевими чи скляними різнокольоровими кульками «марблс» їх можна:

- Вертіти в руках;

- Клацати по них пальцями;

- «Стріляти»;

- Спрямовувати в спеціальні жолобки та лунки-отвори.

3.Масаж волоськими горіхами:

- Катати два горіхи між долонями;

- Один горіх прокачувати між пальцями;

- Утримувати кілька горіхів між розставленими пальцями ведучої руки та обох рук.

4.Масаж шестигранними олівцями.

5.Масаж «чотками». Перебирання «чоток» розвиває пальчики, заспокоює нерви. Перебирання супроводжують прямою та оберненою лічбою.


Насіннєва терапія

Останнім часом дуже ефективно використовувати різне насіння в щоденному раціоні. На ринку представлено багато продукції, до складу якої входить насіння. Це і хлібобулочні вироби, і молочні продукти, і просто пророщені зерна вівса або пшениці можна купити без проблем. Але, зерна можна застосовувати не тільки в кулінарії, але і в медицині, і у корекційній роботі з дітьми з порушенням мовлення.

Насіння і зерна під впливом тепла і вологи людського організму проводять могутній енергетичний викид, що має цілющий ефект. Насіння дає життя рослинам, оскільки вони наповнені енергією величезної сили. Насіння впливає на біоактивні точки тіла, поглинаючи з них негативну енергію, наповнюючи натомість цілющою позитивною енергією. Цей новий перспективний напрям в педагогіці називають насіннєвою терапією.

Згідно східній медицині весь організм людини розміщується на кистях рук або стопах ніг. Якщо натискати на кисть руки або стопу його ноги негострим предметом, можна знайти відповідні точки, до яких і потрібно прикладати насіннячко або зернятко.

Насіння можна використовувати для масажу кистей рук і стоп як стимулятори - масажери, і для прикріплення до відповідних точок і зон у вигляді аплікації, як "біологічно активний магніт, який випромінює в процесі життєдіяльності біологічні хвилі". Саме вони і стимулюють біологічно активні точки (БАТ), передають їм свою життєву енергію і, одночасно з цим як би

забирають на себе хворобу.

Як масажери можна використовувати горіхи, шишки, плоди каштана або дерев'яну качалку, випиляну з сосни, дуба, берези, буку. Можна покатати між долонями, наприклад, картоплю, моркву, яблуко або між пальців горошину, лісовий горішок.

Насіння можна використовувати як живий біологічний магніт, який має своє біологічне поле. Взаємодіючи з певною ділянкою, насіння здатне відновлювати її енергетичний потенціал. Наприклад, насіння глоду, поставлені на зони відповідні головному мозку, викликають заспокійливу дію.
При проведенні насіннєвої терапії насіння і зерна повинні бути живими, здатними при пророщуванні давати паросток. Екологічно брудне, незріле або пошкоджене насіння не принесе ніякої користі організму дитини, тому використовувати його не рекомендується. Зерна і насіння повинні бути неочищеними, в оболонках. Не забувайте міняти використані зерна.

Пам'ятайте, що при виборі насіння і зерен потрібно орієнтуватися не тільки на їх форму, але і враховувати колір.

зелене насіння (тмин, кріп, зелена чечевиця) використовується для заспокоєння нервової системи у дітей з порушеннями мовлення.

червоне насіння (перець) підходить для стимуляції активності дитини;

жовте насіння (кукурудза, горох) використовується для розвитку дрібної моторики рук дитини;

коричневе насіння (зерна яблук, груш, горіхи) застосовують для активізації моторики артикуляційного апарату. Останнім часом у спеціальній літературі з колекційної педагогіки з'явився новий напрямок, який отримав назву «манко терапія»

Гра з манкою - це природня і доступна для кожної дитини форма діяльності. Дитина часто словами не може висловити свої переживання, страхи, і тут їй на допомогу приходить гра з манкою.

Пограйте з манкою разом з дитиною. Покладіть долоні на манку і розкажіть їй про свої відчуття: «Мені приємно. Я відчуваю тепло (прохолоду) манки. Коли я рухаю руками, я відчуваю маленькі крупинки. А що відчуваєш ти? » Нехай дитина спробує сама розповісти про те, що вона відчуває. Зробіть відбитки долоньок, кулачків, ребер долонь, створюючи візерунки (сонечко, квітка, і т.д.); «пройдіться» по манці кожним пальчиком по черзі. Ці нескладні вправи мають велике значенням для розвитку психіки дитини. Вони стабілізують емоційний стан дитини, навчають його прислухатися до себе і розповісти про свої відчуття. Це сприяє розвитку мовлення, довільної уваги і пам'яті, що дуже важливо для дітей з порушеннями мовлення. Але головне - дитина отримує перший досвід самоаналізу, вчиться розуміти себе та інших.

Ігри з манкою бувають різноманітні: навчальні ігри забезпечують процес навчання читання, письма, рахунку, грамоти; пізнавальні дають можливість дітям дізнатися про розмаїття навколишнього світу; проектні відкриють потенційні можливості дитини,розвинуть її творчість і фантазію.



Ігри з манкою дають такий ефект:

- розвивають тактильно-кінетичну чутливість і дрібну моторику рук;

- знімають м'язову напругу;

- допомагають малюку відчувати себе захищеним у комфортному для нього середовищі;

- розвивають активність, розширюють життєвий досвід, який передається педагогом у доступній для дитини формі (принцип доступності інформації);

- стабілізують емоційні стани, поглинаючи негативну енергію;

- дозволяють дитині співвідносити гру з реальним життям, осмислити, що відбувається, знайти способи вирішення проблемної ситуації;

- долають комплекс «поганого художника», створюючи художні композиції з манки за допомогою готових фігурок;

- розвивають творчі (креативні) дії, знаходять нестандартні рішення, що призводять до успішного результату;

- вдосконалюють зорово-просторове орієнтування, мовленнєві можливості;

- сприяють розширенню словникового запасу;

- допомагають засвоїти навички звуко-складового аналізу і синтезу;

- дозволяють розвивати фонематичний слух і сприйняття;

- сприяють розвитку зв'язного мовлення, лексико-граматичних уявлень;

- допомагають у вивченні букв, засвоєнні навичок читання і письма.

Використання манкотерапіі на логопедичних заняттях дає великий корекційно - виховний і освітній ефект. По-перше, посилюється бажання дитини пізнавати щось нове, експериментувати і працювати самостійно. По-друге, розвивається тактильна чутливість як основа "ручного інтелекту". По-третє, в іграх з манкою більш гармонійно та інтенсивно розвиваються всі пізнавальні функції (сприйняття, увага, пам'ять, мислення), а головне - мовлення і моторика дітей – логопатів. По-четверте, вдосконалюється предметно-ігрова діяльність, що сприяє розвитку сюжетно-рольової гри і комунікативних навичок дитини.

Спираючись на прийоми роботи з манкою, вчитель - дефектолог може зробити традиційну методику з розширення словникового запасу дітей, розвитку зв'язного мовлення, формування фонематичного слуху та більш цікавого, захоплюючого, більш продуктивного сприйняття.

Отже, використання нетрадиційних методів у корекційно - виховній роботі - це подолання бар’єрів у спілкуванні, покращення розуміння себе та інших, зняття психічного напруження, створення можливостей для самовираження, набуття навичок адекватної поведінки та соціалізації молодої людини в суспільстві.

Кiлькiсть переглядiв: 4273