КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

від 21 серпня 2013 р. № 607 Київ

Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Відповідно до статті 31 Закону України “Про загальну середню освіту” Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, що додається.

Установити, що зазначений Державний стандарт впроваджується з 1 вересня 2014 року.

2. Визнати такою, що втратила чинність з 1 вересня 2014 року, постанову Кабінету Міністрів України від 5 липня 2004 р. № 848 “Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку” (Офіційний вісник України, 2004 р., № 27, ст. 1784).

3. Міністерству освіти і науки забезпечити своєчасне розроблення та затвердження типових навчальних планів, навчальних програм початкової школи для дітей з особливими освітніми потребами з метою виконання Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затвердженого цією постановою.

Прем'єр-міністр України М.АЗАРОВ
Інд. 70

ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2013 р. № 607

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ
початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Загальна частина

Цей Державний стандарт визначає вимоги до рівня освіченості дітей з особливими освітніми потребами на рівні початкової загальної освіти.

Цей Державний стандарт розроблений на основі Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 33, ст. 1378), є базовим інструментом реалізації конституційного права на освіту дітей з особливими освітніми потребами.

Державний стандарт визначає оптимальний зміст та обсяг навчального навантаження для дітей з особливими освітніми потребами у поєднанні з відповідною корекційно-розвитковою роботою.

В основу Державного стандарту покладено особистісно орієнтований, компетентнісний та соціокультурний підходи.

У цьому Державному стандарті терміни вживаються у такому значенні:

діти з особливими освітніми потребами - діти сліпі та із зниженим зором, глухі та із зниженим слухом, з тяжкими порушеннями мовлення, із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, розумовою відсталістю, діти із складними вадами розвитку (у тому числі діти з розладами аутичного спектру), навчання і виховання яких здійснюється у спеціально створених умовах;

корекційно-розвиткова робота - здійснення комплексу заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання та виховання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення, особистості дитини;

білінгвальне (двомовне) навчання дітей глухих та із зниженим слухом - цілеспрямований педагогічний процес організації та стимулювання активної навчально-пізнавальної діяльності дітей глухих та із зниженим слухом, спрямованої на оволодіння знаннями, вміннями і навичками, розвиток творчих здібностей, світогляду, морально-етичних поглядів та переконань з використанням засобів інтеграції словесної та жестової мов. Білінгвальне (двомовне) навчання організовується за принципами індивідуалізації та диференціації, права вибору засобів та форм інтеграції словесної та жестової мов;

життєва компетентність - здатність дитини з особливими освітніми потребами застосовувати на практиці знання, досвід, суспільні цінності, базові навички комунікації і соціально-побутової адаптації, набуті у процесі навчання та комплексної реабілітації.

В основу Державного стандарту покладено інноваційний підхід до навчання дітей з особливими освітніми потребами:

інклюзивне та інтегроване навчання;

білінгвальне (двомовне) навчання дітей глухих та із зниженим слухом (уведення української жестової мови як навчального предмета та засобу навчання);

формування життєвої компетентності у процесі навчання та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами;

формування життєвої компетентності у дітей з розумовою відсталістю як умови їх соціальної інтеграції, здатності застосовувати здобуті знання і вміння у практичній життєдіяльності.

Державний стандарт складається із:

Базового навчального плану початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами (далі - Базовий навчальний план) згідно з додатком;

загальної характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової загальної освіти дітей з особливими освітніми потребами;

державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки таких дітей.

Базовий навчальний план

Базовий навчальний план згідно з додатком визначає зміст і структуру початкової загальної освіти дітей з особливими освітніми потребами за допомогою інваріантної і варіативної складових, якими встановлюється погодинне співвідношення між освітніми галузями; гранично допустиме тижневе навантаження на учнів; загальнотижнева кількість годин за освітніми галузями та загальнотижнева кількість годин для проведення корекційно-розвиткової роботи.

Інваріантна складова Базового навчального плану формується на державному рівні і є обов’язковою для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування, типу і форми власності. Змістове наповнення освітніх галузей інваріантної складової визначається Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 20 квітня 2011 р. № 462.

Інваріантна складова передбачає проведення корекційно-розвиткової роботи. Напрями такої роботи та відповідне її змістове наповнення визначаються з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

Кожна освітня галузь передбачає обов’язкову корекційно-розвиткову роботу.

Варіативна складова Базового навчального плану формується навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону, типу закладу, індивідуальних освітніх потреб дітей з особливими освітніми потребами.

Освітня галузь “Мови і літератури”

Зміст освітньої галузі “Мови і літератури” для дітей глухих та із зниженим слухом реалізується з урахуванням таких особливостей:

мовний компонент “Мова навчання (українська мова, мови національних меншин)” поділяється на складові компоненти “Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова навчання” та “Українська жестова мова як мова навчання’’;

мовний компонент “Мова вивчення (українська мова, мови національних меншин)” поділяється на складові компоненти “Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова опанування” та “Українська жестова мова як мова опанування”;

визначається місце словесної та жестової мови у навчальному процесі, а саме: словесна мова як основна мова навчання (жестова мова як мова опанування); жестова мова як основна мова навчання (словесна мова як мова опанування);

у мовленнєвій лінії вид мовленнєвої діяльності “Аудіювання” замінений на вид “Сприймання та розуміння мовлення”. Також мовленнєву лінію доповнено новим видом мовленнєвої діяльності “Дактилювання”;

у компоненті “Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова опанування” вводиться діяльнісна лінія;

у компонентах “Українська жестова мова як мова навчання”, “Українська жестова мова як мова опанування” вводиться сурдоперекладна лінія.

З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей з розумовою відсталістю із змісту освітньої галузі “Мови і літератури“ виключається змістова лінія “Іноземна мова”.

Освітня галузь “Математика”

З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей з розумовою відсталістю до змісту освітньої галузі “Математика” вводиться змістова лінія “Дочислові уявлення та поняття”, змістова лінія “Числа. Дії з числами” замінюється на змістову лінію “Числа і арифметичні дії над ними”, змістові лінії “Математичні вирази. Рівності. Нерівності” та “Сюжетні задачі” спрощуються до змістової лінії “Арифметичні задачі”, максимально спрощується змістова лінія “Робота з даними”.

Освітня галузь “Здоров’я і фізична культура”

До змісту галузі “Здоров’я і фізична культура” вводиться лінія “Лікувальна фізична культура” для дітей з вадами зору, порушеннями опорно-рухового апарату, мовлення, затримкою психічного розвитку та розумовою відсталістю.

Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки дітей визначаються за освітніми галузями “Мови і літератури”, “Математика”, “Природознавство”, “Суспільствознавство”, “Здоров’я і фізична культура”, “Технології” та “Мистецтво”, зміст яких визначено Державним стандартом початкової загальної освіти, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 20 квітня 2011 р. № 462.

Оптимальний рівень загальноосвітньої підготовки дітей з особливими освітніми потребами забезпечується шляхом засвоєння змісту освітніх галузей у поєднанні з проведенням корекційно-розвиткової роботи.


Основні напрями корекційно-розвиткової роботи

Зміст корекційно-розвиткової роботи визначається з урахуванням особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, мети, завдань та напрямів такої роботи.

Корекційно-розвиткова робота спрямована на:

розвиток зорового або слухового сприймання, мовлення, пізнавальної діяльності, психофізичний, соціально-комунікативний розвиток дітей з особливими потребами, формування в них навичок просторового, соціально-побутового орієнтування тощо;

розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей шляхом взаємодії з навколишнім природним середовищем з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності і творчості;

формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання у загальноосвітній школі;

створення умов для соціальної реабілітації та інтеграції дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності та життєво важливих компетенцій.





Додаток до Державного стандарту




БАЗОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН
початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для дітей сліпих та із зниженим зором
Інваріантна складова
Мова та література 7 7 7 7 7 35
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 2 2 2 2 2 10
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 2 3 3 3 3 14
Технології 1 1 1 1 1 5
Мистецтво 2 2 2 2 2 10
Усього 18 19 19 20 20 96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) 11 12 13 13 13 62
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 2 1 2 2 2 9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти 31 32 34 35 35 167
Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для глухих дітей
Інваріантна складова
Мова та література 8 8 8 8 8 40
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 1 1 2 2 2 8
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 2 3 3 3 3 14
Технології 2 2 2 2 2 10
Мистецтво 1 1 1 1 1 5
Усього 18 19 20 21 21 99
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) 15 16 16 16 16 79
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 1 1 1 1 1 5
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти 34 36 37 38 38 183
Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для дітей із зниженим слухом
Інваріантна складова
Мова та література 8 8 8 8 8 40
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 2 2 2 2 2 10
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 2 3 3 3 3 14
Технології 1 1 1 1 1 5
Мистецтво 1 1 1 1 1 5
Усього 18 19 19 20 20 96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) 17 18 18 18 18 89
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 2 1 2 2 2 9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти 37 38 39 40 40 194
Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення
Інваріантна складова
Мова та література 7 7 7 7 7 35
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 2 2 2 2 2 10
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 2 3 3 3 3 14
Технології 1 1 1 1 1 5
Мистецтво 2 2 2 2 2 10
Усього 18 19 19 20 20 96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) 10 12 12 12 12 58
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 2 1 2 2 2 9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти 30 32 33 34 34 163
Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для дітей із затримкою психічного розвитку
Інваріантна складова
Мова та література 7 7 7 7 7 35
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 2 2 2 2 2 10
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 2 3 3 3 3 14
Технології 1 1 1 1 1 5
Мистецтво 2 2 2 2 2 10
Усього 18 19 19 20 20 96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з ритміки) 10 10 10 10 10 50
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 2 1 2 2 2 9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти 30 30 31 32 32 155
Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату
Інваріантна складова
Мова та література 7 7 7 7 7 35
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 2 2 2 2 2 10
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 2 3 3 3 3 14
Технології 1 1 1 1 1 5
Мистецтво 2 2 2 2 2 10
Усього 18 19 19 20 20 96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури) 9 9 9 9 9 45
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 2 1 2 2 2 9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти 29 29 30 31 31 150
Найменування освітньої галузі Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий 1 2 3 4 разом
Для розумово відсталих дітей
Інваріантна складова
Мова та література 7 7 7 7 7 35
Математика 4 4 4 4 4 20
Природознавство 2 2 2 2 2 10
Суспільствознавство 1 1 2
Здоров’я і фізична культура 3 3 3 3 3 15
Технології 1 1 1 1 1 5
Мистецтво 2 2 2 2 2 10
Усього 19 19 19 20 20 97
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки) 8 8 8 8 40
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять 1 1 2 2 2 8
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи) 20 20 21 22 22 105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту початкової освіти 28 28 29 30 30 145
Кiлькiсть переглядiв: 580